Skałki Piekło pod Niekłaniem

Przed sezonem wakacyjnym 2021 roku jak tylko nadarzyła się okazja ruszaliśmy w trasę. Raz gdzieś w kierunku północnym jak na przykład na Podlasie czy Kurpie. Innym razem na południe. Jednym z takich wyjazdów był nasz trzydniowy pobyt w Górach Świętokrzyskich w połowie maja. Przejazd z Warszawy do Borkowa (miejsce noclegu – Camping Uroczysko w Borkowie) postanowiliśmy urozmaicić o inne atrakcje w tym: Skałki Piekło pod Niekłaniem, Gagaty Sołtykowskie czy najwyższe wzniesienie w województwie mazowieckim czyli Altanę. Wycieczkę rozpoczęliśmy na parkingu znajdującym się na obrzeżach miejscowości Niekłań Wielki (GPS: N 51.188491, E 20.643847). Tam postawiliśmy swój zestaw czyli samochód z przyczepą, jako że byliśmy w drodze. Następnie ruszyliśmy szlakiem znakowanym: czerwono -niebieskim.

Początkowy odcinek szlaku jest stosunkowo mało atrakcyjny i może zniechęcić nawet najwytrwalszych turystów. To najzwyklejsza w świecie droga gruntowa w lesie. Mimo tego warto iść dalej. Poniżej mapa naszej trasy.

Idąc od strony parkingu po lewej stronie mijamy tablicę z mapą ścieżki przyrodniczej klubu 4H w Niekłaniu Wielkim. To z pewnością ciekawa propozycja wycieczki, my skorzystaliśmy z niej jedynie w pewnej części.

Idziemy cały czas przed siebie, dochodzimy do rozwidlenia i wedle znaków skręcamy w lewo, a nieco dalej w prawo. Aż dochodzimy do kolejnego rozwidlenia szlaków. Mamy do wyboru dwie opcje albo iść dalej czerwono-niebieskim szlakiem albo czarnym. Postanawiamy iść pierwszym wariantem, a wrócić drugim, tak by najlepsze zostawić sobie na koniec. W tym miejscu stoi też tablica kierująca w stronę rezerwatu. Poruszając się czerwono-niebieskim szlakiem natkniemy się najpierw na niższe i ciemniejsze formy skalne, a potem dojdziemy do tych bardziej okazalszych i kolorowych.

Powoli zauważamy nietypowe formacje skalne, zaczynamy wpadać w zachwyt, obowiązkowo robione są zdjęcia. 😎😊 Wiadomo, że najpiękniejsza część dopiero przed nami. Choć musimy przyznać, że miejsce przepiękne.

Idąc dalej dochodzimy do granicy rezerwatu przyrody Skałki Piekło pod Niekłaniem. Mijamy kamień poświęcony Teodorowi Zielińskiemu za zasługi wobec Ojczyny, leśnictwa, ochrony przyrody i piękna ziemi rodzimej. A nieco dalej tablica z informacjami dotyczącymi samego rezerwatu.

Będąc przy tablicach widać bardzo dobrze wydeptaną ścieżkę prowadzącą do głównych formacji skalnych. Są one potężne, sięgają wysokością nawet do 7 metrów co widać na jednym ze zdjęć poniżej: Andrzej kontra wyrzeźbiony piaskowiec.

A teraz trochę informacji ogólnych o samym miejscu. Rezerwat przyrody Skałki Piekło pod Niekłaniem utworzono w 1959 roku chroniąc osobliwe formacje skalne. Na powierzchni 6 hektarów wśród lasów mieszanych mieszczą się malownicze skałki wytworzone w wyniku licznych procesów erozyjnych, w tym erozji plejstoceńskiej. Wytwór wieku wczesnojurajskiego, czyli powstałe około 200 mln lat temu skały są tu do dnia dzisiejszego. Na długości około kilometra mieści się ciąg ostańców.

Skały mają nietypowe kształty, określane mianem grzybów, kazalnic, stołów, progów czy kominów. Niektóre zostały nawet nazwane! W tym „Jama Agi„, „Tomkowa Dziura„, „Schronisko Sympozjalne„, my nawet pokusiliśmy się o wymyślanie innych nazw, wy też spróbujcie. Świetna zabawa. 😋😃 Warto dodać, że prócz skał odnajdziemy tutaj relikt klimatu polodowcowego, a mianowicie okazy rzadkiej odmiany paproci zanokcicy północnej, która znalazła swoje miejsce w szczelinach.

Przez wielu ten rezerwat przyrody określany jest mianem najpiękniejszego w województwie świętokrzyskim, dla nas zdecydowana czołówka rankingu. Jeśli szukacie podobnych miejsc na wycieczkę w województwie świętokrzyskim polecamy Wam Piekielną Bramę i Piekło Dalejowskie, Oczy Ziemi oraz Rezerwat przyrody Kamień Michniowski. Jak już jesteśmy w temacie innych tego typu miejsc, Polecamy Wam Piekielny Szlak czyli jeden z mniej popularnych tras turystycznych w Polsce. Liczący około 225 km odcinek łączy dwie miejscowości, a mianowicie Piekło i Niebo. Na szlaku znajdują się takie atrakcje turystyczne jak: rezerwaty, pomniki przyrody, muzea techniki, zabytki sakralne czy miejsca wypoczynku i rekreacji. Na Piekielnym Szlaku znajdziemy takie atrakcje jak właśnie Skałki Piekło pod Niekłaniem, ale także wiele innych miejsc. My mieliśmy okazję póki co odwiedzić jeszcze Piekielną Bramę i Piekło DalejowskieGagaty Sołtykowskie oraz Zabytkowy Zakład Hutniczy w Maleńcu. Poniżej znajdziecie mapę atrakcji Piekielnego Szlaku, po więcej informacji zapraszamy TUTAJ.

źródło: https://www.piekielnyszlak.pl/

Piekielny Szlak to nie tylko ciekawa forma spędzenia czasu w województwie łódzkim i świętokrzyskim, ale także wspaniała przygoda i mile spędzony czas. Różnorodne atrakcje i dobra infrastruktura to przepis na udany wypoczynek. W przyszłości planujemy zdobyć się na zobaczenie reszty miejsc.

droga powrotna na parking

Z rezerwatu wracamy szlakiem czarnym, dochodzimy do rozwidlenia, na którym wcześniej skręciliśmy w lewo, a teraz idziemy prosto aż na parking. Tuż przy nim mijamy ludzi napełniających baniaki wodą z tutejszego źródełka, co nas nieco zaskakuje. Po rozmowie dowiedzieliśmy się, że ponoć woda z tegoż źródełka jest bardzo zdrowa i zdatna do picia. Zawiera minerały stąd używa się jej do picia i gotowania. My tymczasem żegnamy się z rezerwatem i zmierzamy dalej.

Inne atrakcje, które warto zobaczyć w okolicy Skałek Piekło pod Niekłaniem (wraz z linkami do wpisów):

Altana
Gagaty Sołtykowskie

AUTOR: Julia (16 lat)

Podobał Wam się wpis? Co myślicie o tych miejscach? A może macie jakieś sugestie? Koniecznie dajcie znać w komentarzach, to dla nas bardzo ważne 😊