Piekielna Brama i Piekło Dalejowskie

Byliśmy w Górach Świętokrzyskich już kilkukrotnie, a o Piekielnym Szlaku dowiedzieliśmy się całkiem niedawno. „Piekielny Szlak” to jedna z mniej popularnych tras turystycznych w Polsce. Liczący około 225 km odcinek łączy dwie miejscowości, a mianowicie Piekło i Niebo. Na szlaku znajdują się takie atrakcje turystyczne jak: rezerwaty, pomniki przyrody, muzea techniki, zabytki sakralne czy miejsca wypoczynku i rekreacji. Na Piekielnym Szlaku znajdziemy takie atrakcje jak: Brama Piekielna, Piekło Dalejowskie, ale także wiele innych miejsc. My mieliśmy okazję póki co odwiedzić jeszcze Skałki Piekło pod Niekłaniem, Gagaty Sołtykowskie oraz Zabytkowy Zakład Hutniczy w Maleńcu. Poniżej znajdziecie mapę atrakcji Piekielnego Szlaku, po więcej informacji zapraszamy TUTAJ.

źródło: https://www.piekielnyszlak.pl/

Piekielny Szlak to nie tylko ciekawa forma spędzenia czasu w województwie łódzkim i świętokrzyskim, ale także wspaniała przygoda i mile spędzony czas. Różnorodne atrakcje i dobra infrastruktura to przepis na udany wypoczynek.

Ostatni ciepły weekend września spędzamy na Zlocie Niewiadówek w Suchedniowie. Piękną pogodę postanawiamy wykorzystać i ruszamy na zwiedzanie. Udajemy się do miejscowości Jastrzębia położonej nieopodal Bliżyna. Pozostawiamy samochód tuż obok znaku zakazu (GPS: N 51.085462, E 20.738226). Od tego momentu poruszamy się szlakiem czerwonym. Mamy w planach dojść przez Bramę Piekielną do Piekła Dalejowskiego następnie wrócić tym samy wariantem, co przyszliśmy.

Poniżej mapa całej trasy.

Mijamy zielono-biały szlaban i idziemy przed siebie asfaltowo-betonową drogą. Do chwili jak szlak czerwony skręca w lewo. W tym miejscu stoi drewniany drogowskaz Piekielnego Szlaku, wedle niego do Piekielnej Bramy pozostało 800 metrów. Jak widać na zdjęciach poniżej na szlaku zaczynają się pojawiać pierwsze trudności, a mianowicie błoto. Niestety ten szlak jest specyficzny. Niemalże o każdej porze roku jest tu ślisko i przewidywany czas przejścia może się nieco wydłużyć. Dlatego doradzamy, by założyć odpowiednie obuwie, które nada się na błoto i śliską nawierzchnię.

Jeszcze przed dojściem do Bramy Piekielnej mijamy większą polanę i strażnicę dla leśników. Z tego miejsca pozostaje nam już naprawdę niewiele do pierwszego celu jakim jest Brama Piekielna.

No i nareszcie mamy Piekielną Bramę, czyli pomnik przyrody nieożywionej. Wyrzeźbiona w piaskowcu szczelina przykryta skalnym blokiem powstała na skutek procesów erozji wietrznej. Skalne przejście zwane powszechnie Piekielną Bramą przenosi w inny wymiar. Będąc tam mamy wrażenie jakbyśmy rzeczywiście przenosili się w inne miejsce na ziemi.

Przy pomniku przyrody stoją tak zwane deszczochrony oraz drewniana budka z pieczątką i karteczkami. Od maja 2021 roku działa Projekt Okoliczne Skały, zorganizowany przez Ruch małomiejski Suchedniów – Tu i teraz przy współpracy z Nadleśnictwem Suchedniów. Zabawa polega na odwiedzeniu czterech „okolicznych skał” i zebraniu czterech pieczątek.

Do odwiedzenia są: Brama Piekielna, Piekło Dalejowskie, Oczy Ziemi, Kamień Michniowski. Kolejność nie ma znaczenia, ważne by odwiedzić je wszystkie. Gdy mamy już komplet pieczątek należy udać się do Ośrodka Sportu i Rekreacji w Suchedniowie (ul. Ogrodowa 11, 26-130 Suchedniów) i tam odebrać zasłużoną nagrodę. Nam w ciągu weekendu udało się zdobyć takowe odznaki. Polecamy wszystkim z całego serca ten projekt, to świetna inicjatywa. Szkoda, że nie wszyscy mają takie samo podejście. Będąc przy Oczach Ziemi nie zastaliśmy pieczątki, najwidoczniej była komuś potrzebna … .

a to nagrody za odwiedzenie i przybicie pieczątki w czterech miejscach

Po spędzeniu kilku chwil przy Piekielnej Bramie ruszamy dalej szlakiem czerwonym w kierunku Piekła Dalejowskiego. Początkowo idziemy szlakiem zielono-czerwonym. Po czasie odbijamy na czerwony szlak w lewo. Po dojściu do wiaty przy Piekle Dalejowskim wracamy z powrotem czerwono-zielonym szlakiem, robiąc tym samym taką oto pętelkę na końcu. To może brzmieć nieco skomplikowanie, ale dobrze to widać na poniższym fragmencie mapy.

źródło: https://mapa-turystyczna.pl/

W trakcie wycieczki przechodzimy przez strumień Zebrzy – rzeczki przecinającej szlak. Bez problemu można przez nią przejść za pomocą dużego kamienia umiejscowionego na jej środku. Ze względu na kolor dna, woda sprawia wrażenie jakby wpadała w kolor brązu czy czerwieni.

Na tym odcinku musimy najbardziej uważać na trudności w postaci błota. Próbujemy w najgorszych momentach ominąć fragment szlaku idąc równolegle do niego, ale niestety utrudniają nam to torfowiska i mchy. Gdy na nie stajemy automatycznie but nurkuje w wodzie. 😂 Na szczęście udaje nam się dotrzeć do celu. W trakcie całej wycieczki widzieliśmy sporo grzybów, tych jadalnych i tych trujących. Niektóre były naprawdę okazałe.

Na samym początku przybijamy drugą pieczątkę do kolejki.

Potem ruszamy przyjrzeć się dokładnie Piekłu Dalejowskiemu, przemierzając skalne korytarze. Znajdujemy nawet szczelinę przez którą udaje nam się przejść. Niektóre z formacji mają swoją nazwę, znajdziemy tutaj na przykład Piwnicę Zamkową czy Schronisko z Kością. Rezerwat Piekło Dalejowskie to tak samo jak Brama Piekielna pomnik przyrody nieożywionej. Skupisko licznych formacji skalnych zbudowanych z piaskowców triasowych robi wrażenie. Całość porastają piękne paprocie dodające magii temu miejscu.

W drodze powrotnej można wybrać taki sam wariant, którym się szło lub udać się szlakiem czerwonym i zielonym i dalej wrócić do samochodu. Niestety nie ma możliwości zobaczenia obydwu tych miejsc i zrobienia niedużej pętli pozwalającej nie wracać tym samym szlakiem. Może kiedyś powstanie taki szlak …

AUTOR: Julia (16 lat)

Podobał Wam się wpis? Co myślicie o tych miejscach? A może macie jakieś sugestie? Koniecznie dajcie znać w komentarzach, to dla nas bardzo ważne