Zamki w Czechach

Dzisiaj zapraszamy Was do kraju gdzie „stoi zamek na zamku”. Przedstawiamy osiem z nich, poznajcie pokrótce ich historię i największe atrakcje z ich piwnic czy dziedzińców. Jako że te budowle odwiedziliśmy w roku 2021 to musieliśmy liczyć się z pewnymi ograniczeniami związanymi z epidemią coronavirusa. Dlatego kilka z nich mogliśmy zobaczyć jedynie z dziedzińców, nie wchodząc do innych zamkniętych pomieszczeń.

To co, zwiedzamy razem?

Zamek Bitov (Bitov Castle)

Zamek Bítov to zamek stojący na stromym cyplu górującym nad meandrującą rzeką Želetavką w pobliżu zbiornika Vranov w miejscowości Bítov, około 25 kilometrów od miasta Znojmo w Czechach. Zbudowany w XI wieku Bítov jest jednym z najstarszych i największych morawskich zamków.

To właściciele fabryki porcelany Haas i Czjzek w Slavkovie koło Karlowych Warów założyli jeden z pierwszych prywatnych ogrodów zoologicznych w tym kraju. Wzbogacili zamkowe ogrody zoologiczne o 49 wypchanych psów, największą tego typu kolekcję na świecie.

Na terenie zamku można obejrzeć wystawy stałe

jak też zagrody z żywymi zwierzętami.

Ten gotycki zamek został przebudowany w XIX wieku na styl romantyczny. Na amatorów mocnych wrażeń czekają nie lada atrakcje – zamkowe kazamaty, loch głodowy oraz sala tortur.

Jeśli jesteście ciekawi co oferuje zamek w Bitov to wystarczy wejść w link: https://www.hrad-bitov.cz/cs. Dzięki możliwościom sieci będziecie mogli uzyskać informacje także w języku polskim. Na dziedziniec zamkowy prowadzi zwodzony mostek a drugim wejściem można dostać się po podniesieniu kraty. Za parking zapłacimy 40 koron (współrzędne parkingu – N. 48.94383 ; E. 15.71528), zaś wejście dla dorosłych z nastoletnimi dziećmi to koszt 50 koron / osoba.

W kaplicy zamkowej po dziś dzień chrzci się dzieci i udziela ślubów.

Zamek Cornštejn (Cornštejn hrad)

Zamek Cornštejn to zamek w pobliżu Bítova, 31 kilometrów na zachód od Znojmo, na południowo-zachodnich Morawach w Czechach. Otoczony wspaniałym krajobrazem doliny rzeki Dyje zamek ten stoi w strategicznym miejscu.

Współrzędne parkingu: N.48.9344, E.15.71528. Spotkanie z tym zamkiem uznaliśmy za jedno z najciekawszych podczas pobytu w Czechach. Dlaczego? Otóż posiada on swoja własną grupę rekonstrukcyjną Roteburk. To właśnie członkowie tego zespołu stoją przy bramie wejściowej zachęcając turystów do odwiedzenia tego miejsca.

Bilet

Za wejście trzeba uiścić opłatę ( bilet powyżej).

Z obiezyświatami nie poszło im tak łatwo. Po krótkiej rozmowie (oni mają grupę / my mamy bloga) nawiązaliśmy pakt o współpracy. Umowa była taka: oni zaprezentują swoje umiejętności rycerskie i serce do walki a my w zamian pokażemy ich na naszym youtubie. W normalnych okolicznościach ich walki odbywają się o wyznaczonych godzinach przy określonej widowni. Dla nas zrobili wyjątek. I to jest ta siła obieżyświatów.

Wizytówka zespołu

Oczywiście współpraca się udała i mieliśmy darmowy, prywatny pokaz ich walk. W podzięce umieściliśmy ich na naszych kanałach.

Zamek w Děčínie (Zámek Děčín)

To jeden z najważniejszych zabytków północnych Czech. Był twierdzą wojskową i siedzibą znaczących rodów szlacheckich. Na zamku gościli liczni władcy europejscy i artyści.

Fryderyk Chopin skomponował tu „děčínski“ walczyk As-dur. Dzięki przeprowadzonej rozległej przebudowie, możemy podziwiać pierwotne piękno pałacu, odwiedzić dziedziniec, barokową stajnię, piwnice zamkowe i pozwolić się zauroczyć Ogrodem Różanym. Czekają tu na wszystkich także tradycyjne imprezy wieczorne przy muzyce.

Nie mamy niestety zdjęć z wnętrz, dziedzińca czy piwnic. Wtedy kiedy byliśmy w Děčínie, odbywały się tam prace rekonstrukcyjne które ograniczały dostęp do budowli. Naszym zdaniem warto pojawić się w tym miejscu i na własne oczy zobaczyć to z bliska .

Naprzeciwko zamku, na 150-metrowej skale zwanej Ścianą Pasterza znajduje się restauracja z wieżą widokową (GPS: N.50.77759 E.14.199719). W ubiegłych stuleciach skała stanowiła jeden z głównych magnesów Děčína i zyskała opinię miejsca z najpiękniejszym widokiem na miasto.

Ścianę Pasterza warto odwiedzić nie tylko ze względu na restaurację z widokiem na miasto i zamek. Dzieci na pewno docenią děčínski ogród zoologiczny. Kiedy już tam będziecie, nie zapomnijcie obejrzeć wystawy Rajskie Wyspy z ogromnym akwarium. Jeśli dzieci znudzą się już oglądaniem zwierząt, można razem z nimi wybrać na wodne szaleństwa w aquaparku w Děčínie.

Zamek Kašperk (Castle Kašperk)

Kašperk Castle to średniowieczny zamek w południowo-zachodnich Czechach. Mówi się, że jest to najwyżej położony zamek królewski w Czechach. Wznosi się on bowiem na wysokości 886 metrów nad poziomem morza. Zamek jest własnością miasta Kašperské Hory od 1616 roku.

parkometr

Droga z parkingu pod zamek to około 1700 m spacerkiem. Nie wchodzimy jednak do komnat, gdyż zwiedzanie jest tylko z przewodnikiem w języku czeskim. Jest możliwość zwiedzania również z przewodnikiem w jęz. angielskim, ale pod warunkiem, że zbierze się grupa. U nas się nie zebrała i zaproponowano nam dołączenie do czeskiej grupy. To był między innymi powód że odpuściliśmy. Gdybyśmy jednak wzięli pod uwagę tę opcję, to koszt dla naszej czwórki wyniósłby 100 pln. Co do dziedzińca i samych murów to sami popatrzcie.

Kiedy opuszczamy zamek postanawiamy nie wracać od razu na parking lecz udajemy się szlakiem żółtym zgodnie ze „szlakowskazem” na Pustý Hrádek. Trasa ta wygląda niepozornie. Mimo że to jedynie około 10 minutowy spacer pod górkę ma się wrażenie, że szlak prowadzi donikąd.

Był nawet moment gdy wydawało nam się, że zabłądziliśmy. Szczęśliwie nie poddaliśmy się i dotarliśmy do celu znajdującego się na wysokość ponad 900 m n.p.m. Tam naszym oczom ukazały się ruiny czegoś, co przed setkami lat było warownią czy strażnicą ochraniającą ten właściwy zamek. A stąd trzeba przyznać – widoki na okolicę – gwarantowane.

Zamek Rabi (Hrad Rabi)

Współrzędne parkingu to: N 49.27918, E 13.61852. Całodniowy koszt parkowania to 50 koron / dzień.

Pierwotna warownia w Rabi wzniesiona została już prawdopodobnie pod koniec XIII lub na początku XIV wieku. Głównym zadaniem twierdzy miała była ochrona wiodącego tędy ważnego szlaku handlowego. W XIV wieku zamek dostał się we władanie możnego i wpływowego rodu Rožmberków. W czasie wojen husyckich twierdza była wielokrotnie oblegana i atakowana . W pierwszej połowie XVI wieku zamek został odbudowany i dodatkowo ufortyfikowany. Kres świetności zamku nastał na okres wojny trzydziestoletniej , kiedy to został on dotkliwie uszkodzony. Całości zniszczenia dopełnił szalejący w 1720 roku pożar. Po tym wydarzeniu warownia została opuszczona i od tego czasu zaczęła stopniowo popadać w coraz to większą ruinę. Część murów zamkowych została rozebrana przez mieszkańców okolicznych wsi w celu pozyskania budulca dla swoich chat. Obecnie częściowo odrestaurowane malownicze ruiny zamku stanowią jedną z ciekawszych atrakcji regionu. Najstarszym elementem zamku jest wysoka wieża. Ponadto zachowało się tu także kilka dziedzińców, pozostałości pałacu zamkowego oraz rozległe piwnice. W sezonie letnim w murach zamku bardzo często organizowane się pokazy sokolnicze z udziałem ptaków drapieżnych takich jak sokoły, jastrzębie, orły czy sowy.”

My jesteśmy na miejscu kilka minut po 16 i panie z kasy wpuszczają nas za darmo. Bo od godziny 16.00 można jedynie zwiedzać dziedziniec, bez możliwości wejścia na mury, ale i tak było warto.

pamiątkowy bilet

Między murami zastajemy maszynę oblężniczą a także odpoczywające po pokazach ptaki drapieżne czy możliwość strzelania z łuku.

Ceny wejściówek kształtują się na poziomie 120 / 40 koron (normalny / ulgowy)

Zamek w Uherčicach (chateau Uherčice)

Chateau Uherčice – 671 07 Uherčice, Czechy.

W chwili obecnej zamek ten jest w głębokiej renowacji i remoncie. Naprawiane są mury i jego wnętrza a ogrom tych prac wskazuje na kilkuletni remont.

Parking jest bezpłatny a z powodu tego remontu ciężko mówić o jakimkolwiek zwiedzaniu. Dojazd do niego jest dość prosty bo tak naprawdę jest to niewielka miejscowość, Ciekawi jesteśmy, jak będzie wyglądał za jakiś czas po remoncie.

Zamek Velhartice (Velhartice hrad)

Tym razem ruszamy w kierunku ruin zamku zlokalizowanych w miejscowości Velhartice zgodnie z tablicami z napisem: castle. Po znakach bez problemu traficie w to miejsce.

49°15′46,63″ N , 13° 23′58,37 ″ E – współrzędne parkingu

Parking jest darmowy a z niego pozostaje około 300 m do zamku. Tu już należy opłacić wstęp, dzieci w wieku 6 – 17 lat płacą 40 koron czeskich, natomiast dorośli 80 koron.

Część zamku można obejść z przewodnikiem (tylko w języku czeskim) lub z audiobookiem.

Zamek powstał pod koniec XIII wieku i stoi nad lewym brzegiem rzeki Ostružná na wysokości 640 m n.p.m. W bliskim sąsiedztwie znajdują się budynki starych wiejskich zabudowań.

Zamek Vranov nad Dyjí (Hrad Vranov nad Dyjí)

ul. Zámecká 93, 671 03 Vranov nad Dyjí, Czechy.

Zamek ten został wybudowany w 1100 roku i stoi na wzgórzu nad rzeką Dyje. Przy drodze prowadzącej do zamku są dwa parkingi w cenie 60 koron. Jeden jest usytuowany pod zamkiem a drugi powyżej i obydwa oddalone są około 600 metrów od zamku.

W piwnicach można obejrzeć kilka wystaw stałych i czasowych.

AUTOR: Andrzej

Podobał Wam się wpis? Co myślicie o tych miejscach? A może macie jakieś sugestie? Koniecznie dajcie znać w komentarzach, to dla nas bardzo ważne 😀.