Poleski Park Narodowy – opisy ścieżek przyrodniczych

Rok 2021 był w naszym wypadku rokiem parków narodowych. Z początkiem roku zawitaliśmy do Kampinoskiego Parku Narodowego, w weekend majowy spacerowaliśmy po Świętokrzyskim Parku Narodowym. Weekend Bożego Ciała spędziliśmy w Narwiańskim Parku Narodowym i Biebrzańskim Parku Narodowym. Na deser w wakacje pierw udaliśmy się do Roztoczańskiego Parku Narodowego, a potem przyszedł czas na Poleski Park Narodowy o którym więcej informacji znajdziecie w tym wpisie.

SPIS TREŚCI:

Parę słów o Poleskim Parku Narodowym

Jak wiadomo Poleski Park Narodowy należy do 23 polskich parków narodowych. Poleski Park Narodowy jest też jednym z najmłodszych tego typu obiektów objętych ochroną prawną. Terenem swym obejmuje rejon Równiny Łęczyńsko-Włodawskiej wraz z rozległymi mokradłami, torfowiskami i jeziorami krasowymi, a także naturalnymi kompleksami leśnymi. Poleski Park Narodowy stanowi najdalej wysunięty na południowy zachód obszar tundry. Odludne i trudno dostępne obszary nieskażone przez cywilizacje są miejscem bytu wielu rzadkich gatunków zwierząt, w szczególności ptaków.

Cennik i system zakupów biletów

Wstęp do parku narodowego jest płatny. Wpłaty można dokonać stacjonarnie w Ośrodku Dydaktyczno-Administracyjnym w Urszulinie bądź w Ośrodku Dydaktyczno-Muzealnym w Starym Załuczu. Jest oczywiście możliwość opłaty za wstęp za pośrednictwem internetowego przelewu. Na początku każdej z płatnych ścieżek są kody QR, które ułatwią wam uiszczenie opłaty. Warto dodać, że spośród 7 ścieżek przyrodniczych w tym jednej rowerowej 4 z nich są płatne („Dąb Dominik”, „Spławy”, „Obóz powstańczy”, „Perehod”). Aktualne ceny biletów znajdziecie na stronie Poleskiego Parku Narodowego.

Ścieżki przyrodnicze

Na terenie Poleskiego Parku Narodowego wytyczono łącznie 7 ścieżek przyrodniczych. Każda z nich jest oznakowana, ponadto część z nich posiada drewniane kładki oraz pomosty. W wielu miejscach znajdują się ciekawe tablice informacyjne. Dodatkową atrakcją jest Ośrodek Dydaktyczno-Muzealny w Starym Załuczu gdzie mieści się Muzeum Poleskiego Parku Narodowego, a koło budynku dedykowana dla najmłodszych ścieżka przyrodnicza. Każda ze ścieżek posiada własne oznaczenie i znaki kierujące w odpowiednią stronę.

fragment ścieżki przyrodniczej „Spławy”
Ośrodek Dydaktyczno-Muzealny w Starym Załuczu

Będąc w okolicy warto wybrać się do Starego Załucza. Na terenie ośrodka znajduje się: część muzealna, ścieżka „Żółwik” z oczkiem wodnym, zadaszenie turystyczne no i Ośrodek Rehabilitacji Zwierząt z wolierą dla ptaków. W zbiorach muzeum zgromadzono eksponaty archeologiczne, etnograficzne, historyczne oraz przyrodnicze.

Na przeciw wejścia do budynku mieści się wiata, w której umiejscowiono te przedmioty, które nie zmieściły się w budynku. Wśród nich są m.in. sąsiek, wozy chłopskie czy bryczki, które powstawały w przeszłości właśnie w Starym Załuczu.

Ścieżka przyrodnicza „Żółwik”

początek ścieżki: obok budynku Muzeum PPN w Starym Załuczu (N 51.39567, E 23.12198)

długość trasy: 0.5 km

Znajdująca się obok Muzeum PPN ścieżka „Żółwik” przedstawia informacje dotyczące żółwi błotnych i innych mieszkańców lasów. To tutaj właśnie się dowiedzieliśmy, że płeć żółwia błotnego zależy od miejsca wygrzewania jaj.

Prócz kilkunastu tablic i modeli zwierząt odnajdziemy tu kilka gier oraz zadań dla dzieci i nie tylko. My próbowaliśmy swoich sił przy odgadywaniu gatunków drzew po wyglądzie liści czy kory. Poszło nam całkiem nieźle.

Potem udaliśmy się w stronę woliery dla ptaków, które służą rehabilitacji chorych lub rannych osobników. W lipcu 2021 roku było bardzo dużo bocianów. Nieco dalej jest oczko wodne, w którym przebywają żółwie błotne. Nam udało się wypatrzeć trzy osobniki wygrzewające się na słońcu.

Ścieżka przyrodnicza „Czahary”

początek ścieżki: Zastawie (N 51.375737, E 23.251753)

długość trasy: ok. 6 km

czas przejścia: 2h – 2.5h

Pierwsza ścieżka na jaką się udaliśmy to właśnie „Czahary”. To druga najdłuższa ścieżka przyrodnicza w Poleskim Parku Narodowym. Początek znajduje się w miejscowości Zastawie przy drewnianej wieży widokowej. Z parkingu ruszamy drogą wedle znaków. Początkowy odcinek nie jest zbytnio ciekawy, po obydwu stronach są pola lub lasy. Dla rodzin z małymi dziećmi lub osób starszych przeznaczono kolejny parking (GPS: N 51.38725, E 23.19166), który skraca wycieczkę o ten mało ciekawy odcinek. Niestety w rzeczywistości większość turystów tam jedzie. My postawiliśmy na dłuższy spacer i zostawiliśmy samochód na pierwszym parkingu. Niech z drugiego parkingu korzystają bardziej potrzebujący.

źródło: http://www.poleskipn.pl/

Tak jak widać na mapie możliwości przejścia trasy jest kilka. Przebieg trasy nazwany przez nas ósemką pozwala na wybór najlepszego odcinka dla was. My wybieramy wariant z wieżą widokową i obydwoma platformami widokowymi co naszym zdaniem jest najlepszą opcją.

Cała ścieżka prowadzi przez tereny największego torfowiska PPN czyli Bagna Bubnów. Liczne udogodnienia w postaci drewnianych kładek, wież i platform widokowych uatrakcyjnią spacer. Całość stworzona specjalnie po to by umożliwić poruszanie się tędy osobom niepełnosprawnym i rodzinom z wózkami dziecięcymi.

Z powrotem wracamy na parking w Zastawiu tą samą drogą co przyszliśmy. Szczerze mówiąc to jedna z najciekawszych ścieżek w PPN.

Ścieżka przyrodnicza „Dąb Dominik”

początek ścieżki: Kolonia Łomnica (N 51.44521, E 23.12223)

długość trasy: 2.5 km lub 3.5 km (w zależności od wybranego wariantu)

czas przejścia: 1 h – 2 h

źródło: http://www.poleskipn.pl/

Kolejną dość popularną propozycją na spacer jest ścieżka przyrodnicza „Dąb Dominik”. Rozpoczynająca się w Kolonii Łomnicy trasa pokaże wam zarastające Jezioro Moszne, bór bagienny, ols kępowo-dolinkowy, lasy grądowe, torfianki no i najistotniejszy punkt czyli Dąb Dominik, drzewo od którego wzięła się nazwa. A to wszystko za sprawą dróżki leśnej oraz drewnianych kładek przygotowanych właśnie z myślą o turystach. Do dyspozycji mamy dwa warianty szlaku: krótszy i dłuższy. Ten pierwszy ma 2.5 km i jest dostosowany dla osób niepełnosprawnych i rodzin z wózkami dziecięcymi. Ten dłuższy mierzy 3.5 km + ok. 1 km (dojście do parkingu).

Dąb Dominik
oznaczenie ścieżki
a to my nad Jeziorem Moszne

My wybraliśmy tą drugą opcję i z całego sera polecamy. Trzeba jedynie pamiętać, że wybierając ten dłuższy wariant musimy liczyć się z drogą powrotną wzdłuż drogi.

roślinność na jeziorze
Ścieżka przyrodnicza „Spławy”

początek ścieżki: Stare Załucze (N 51.39564, E 23.12304)

długość trasy: 7.5 km

czas przejścia: 2 h – 3 h

źródło: http://www.poleskipn.pl/

Jedną z najdłuższy ścieżek odnajdziemy w miejscowości Stare Załucze. Mająca długość 7.5 km ścieżka zachwyca o każdej porze roku. Podążając nią zobaczymy m.in. największe jezioro znajdujące się w Poleskim Parku Narodowym (Jezioro Łukie), torfowisko przejściowe „Spławy”, zespoły roślin wodnych i szuwarowych, łąki świeże, ols kępowo-dolinkowy czy ugrupowania ptaków wodno-błotnych.

fragment ścieżki w lesie
a to my na szlaku
Jezioro Łukie

To ścieżka idealna dla fanów drewnianych kładek czy pomostów. Wąskie ścieżki są elementem szczególnym, na tej trasie albowiem pokrywają ją w większości, co może być kłopotliwe dla osób niepełnosprawnych lub rodzin z wózkami dziecięcymi.

Ścieżka przyrodniczo-historyczna „Obóz powstańczy”

początek ścieżki: Lipniak (N 51.46601, E 23.15503)

długość trasy: ok. 4 km

czas przejścia: 1.5 h – 2 h

źródło: http://www.poleskipn.pl/

Przedstawiamy wam ścieżkę przyrodniczo-historyczną, nieco inną od pozostałych w Poleskim Parku Narodowym. Jej początek jak i koniec znajdują się w miejscowości Lipniak, dzięki czemu spacerując tą trasą zataczamy tzw. pętle. Po drodze można zobaczyć liczne gatunki drzew, słynny Dąb Powstańczy, historyczne miejsce obozu powstańczego oraz Łąki Pociągi.

początek ścieżki
Dąb Powstańczy
miejsce pamięci
wieża widokowa
drewniane kładki

W przeciągu całej trasy znajdziemy jedynie niewielki odcinek drewnianych kładek. Oprócz tego jest także wieża widokowa i kilka tablic edukacyjnych.

Ścieżka przyrodnicza „Perehod”

początek ścieżki: okolice Pieszowoli (N 51.488820, E 23.166646)

długość trasy: ok. 5 km

czas przejścia: 2 h – 2.5 h

źródło: http://www.poleskipn.pl/

To już nasza ostatnia ścieżka w Poleskim Parku Narodowym. Jedziemy w kierunku Pieszowoli. Zostawiamy samochód na dość obszernym parkingu i udajemy się według oznaczeń. Początkowo idziemy w lesie, potem wzdłuż jezior, których tutaj jest aż kilkanaście i to o różnych rozmiarach. Jest to jedna z dłuższych wycieczek tego typu w Poleskim Parku Narodowym.

Dzięki takim udogodnieniom jak dwie wieże widokowe czy nawet schron do obserwacji ptaków możliwe jest podziwianie wielu gatunków zwierząt, w tym podgorzałkę czyli najrzadszą lęgową kaczkę w naszym kraju.

fragment ścieżki

Tutaj znajduje się duże bogactwo ptactwa wodnego, kaczek, gęsi czy ryb. Idąc ścieżką słyszeliśmy wiele odgłosów zwierząt.

jedna z wież widokowych
Rowerowa ścieżka edukacyjna „Mietułka”

początek ścieżki: 500 m za pomnikiem Korpusu Ochrony Pogranicza w miejscowości Wytyczno – Łowiszów (N 51.44106, E 23.2429)

długość trasy: ok. 21 km

czas przejazdu: 3 h – 5 h

źródło: http://www.poleskipn.pl/

Na terenie Poleskiego Parku Narodowego mieści się 5 ścieżek przyrodniczych pieszych oraz jedna rowerowa. Mierzy ona 21 km długości i zatacza pętle, czyli początek i jej koniec mieszczą się w tym samym miejscu. Czas pokonania tej trasy rowerem wynosi od 3 do 5 h. Trasa zaopatrzona jest w znaki. Na jej trasie odnajdziemy pomnik poświęcony pamięci żołnierzy Korpusu Ochrony Pogranicza, fragment Durnego Bagna, rzekę Mietułkę, stawy Pieszowolskie oraz punkty widokowego.

AUTOR: Julia (16 lat)

Podobał Wam się wpis? Co myślicie o tym miejscu? A może macie jakieś sugestie? Koniecznie dajcie znać w komentarzach, to dla nas bardzo ważne 😊