Park Narodowy Krasu Węgierskiego (Aggteleki Nemzeti Park)

Park Narodowy Krasu Węgierskiego

Park Narodowy Krasu Węgierskiego, nazywany popularnie w języku węgierskim Aggteleki Nemzeti Park powstał w 1985 roku i wtedy jako jedyny park narodowy Węgier chronił zjawiska krasowe w kraju. Przyroda nie zna granic zatem nikogo pewnie nie zdziwi fakt, że istnieje także kras słowacki, który to razem z krasem Aggtelek tworzą jedną jednostkę geograficzną. Tereny krasowe w obu państwach pełne są niezwykłych jaskiń, toteż zasłużenie w 1995 roku uznane zostały przez UNESCO za Dziedzictwo Światowe. Na terenie parku odkryto ponad 700 jaskiń z czego niemalże 300 jaskiń po stronie węgierskiej. Co ciekawe, najstarsze z nich mogły powstać nawet 200 mln lat temu! Teren parku narodowego rozciąga się na terytorium dwóch państw: Węgier i Słowacji, wskutek tego wiele jaskiń łączy się pod ziemią ze swoimi odpowiednikami. Wszystkie z nich tworzą jeden z największych w Europie systemów jaskiniowych.

symbol parku narodowego

Dla turystów udostępniono kilka jaskiń w obydwu państwach, zaś najsłynniejszą z nich jest Jaskinia Baradla w której to przygotowano dla turystów trzy odcinki: 1 km, 1.5 km oraz 2.3 km. Inne warte uwagi jaskinie, udostępnione do zwiedzania to: Jaskinia Rakoczego (700 m), Imre Vassa (6.5 km), Kossutha (2.2 km) oraz Jaskinia Meteo lecz ostatnia dostępna jest już tylko i wyłącznie dla doświadczonych speleologów, zwiedzanie odbywa się w specjalnych kombinezonach.

Park Narodowy Krasu Węgierskiego oferuje:

Jaskinia Baradla (Baradla barlang)

Kilka faktów

My postanowiliśmy odwiedzić najpopularniejszą jaskinię, którą Park Narodowy Krasu Węgierskiego posiada czyli Jaskinię Baradla – Domica (po węgiersku Baradla barlang). Jej węgierska część ma 25 kilometrów długości, zaś słowacka ponad 5 km. Przez ostatnie lata udało nam się odwiedzić kilka jaskiń, zarówno polskich jak i zagranicznych. Do niektórych wymagany był przewodnik, podczas gdy do innych mogliśmy wejść samodzielnie. Stąd też byliśmy ciekawi jak wypadnie węgierska jaskinia na tle innych i musimy przyznać, że robi wrażenie. Do jaskini ponoć można dostać się od strony dwóch miejscowości: Aggtelek i Josvafo jednakże wejście w Aggtelek jest popularniejsze i to tutaj mieści się kasa biletowa. Natomiast wybierając trasę z Josvafo turyści będą mogli podziwiać największy na Węgrzech 19-metrowy stalagmit nazywany Obserwatorium Astronomicznym.

parking
Parking i godziny wstępu

Tego dnia przemieszczaliśmy się z Polski w stronę Węgier. Jak zapewne się domyślacie parkowanie samochodem z przyczepą nie jest takie łatwe, szczególnie, że cały zestaw ma 11 metrów … i nie wszędzie się zmieści. Zatem dobrze się złożyło, że koło jaskini mieści się duży bezpłatny parking.

Zwiedzanie jaskini odbywa się tylko z przewodnikiem, a wejścia zaczynają się o równych godzinach (pierwsze wejście o 10, ostatnie o 17), a zwiedzanie zajmuje lekko ponad godzinkę. W weekendy ostatnie wejście może być nieco wcześniej ze względu na odbywające się w jaskini śluby czy koncerty. W sobotę, którą my wybraliśmy na odwiedziny tego miejsca ostatnie wejście było o godz. 13. Przewodnik jest obowiązkowy i dostępny tylko w języku węgierskim, zaś obcokrajowcy dostają ulotki z tłumaczeniem.

Park Narodowy Krasu Węgierskiego - Jaskinia Baradla
Historia jaskini

Teraz wypada powiedzieć parę słów o samej historii jaskini i jej parametrach. Tak jak wcześniej wspomniałam długość systemu jaskiniowego po stronie węgierskiej wynosi 25,5 km, zaś trasa wycieczki ma 1 km, a jej pokonanie zajmuje godzinę. Wewnątrz panuje stała temperatura +10°C, a więc nawet w upalne dni warto założyć coś cieplejszego na czas zwiedzania. Skały tworzące Kras Aggtelek to morskie skały osadowe, które powstały w okresie triasowym, czyli 230 milionów lat temu. Sama jaskinia jest dużo młodsza, gdyż jest datowana na okres 1,5-2 milionów lat temu. Wszelkie formy naciekowe powstały wskutek wytrącania się wapnia z wód przenikających do jaskini z powierzchni ziemi.

Trasa zwiedzanie:
  • Przedsionek – wejście do pierwszej sali jednym z naturalnych otworów, a tysiące lat temu korzystali z niego ludzie pierwotni kultury Gór Bukowych. Prowadzone w XIX wieku wykopaliska wydobyły szkielety 13 ludzi,
  • Sala Żółwia w 1958 roku dr Dudich Endre utworzył tu biologiczne laboratorium, w którym badał faunę jaskini,
  • Sala Koncertowa – to najgłębiej położony punkt wycieczki, nad głowami mamy skały o grubości około 90 m. To tutaj łączą się dwa podziemne potoki Acheron i Styks. Sala ma bardzo dobrą akustykę, stąd w ciągu roku odbywa się tutaj sporo ślubów i koncertów. Nasze zwiedzanie przypadło na dzień koncertu, w ramach próby nagłośnienia i oświetlenia mieliśmy zaszczyt obejrzeć kilkuminutowy fragmencik. To była niesamowita okazja na przeżycie niemożliwych do opisania doznań w postaci projekcji świetlnej z podkładem muzycznym.
  • Sala Czarna – to kolejne miejsce w Jaskini Baradla gdzie ludzie pierwotnie mieszkali, a wskazują na to czarne nacieki (ślady po dymie i sadzy). Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na wielopoziomowy system jaskiniowy, Sala Czarna podobnie jak reszta pomieszczeń mieści się na górnym piętrze jaskini,
  • Sala Tygrysa – zaraz po wkroczeniu wita nas tygrys na prawo ze stropu, a po lewej stronie widać resztki wapiennych szkieletów zwierząt żyjących w okresie triasowym,
  • Hala Kolumn – to jedna z najbogatszych w zacieki sal. W kilku miejscach część z nich prawdopodobnie przewróciła się pod własnym ciężarem. Po lewej stronie widoczne są ciekawe formy nacieków czyli misy martwicowe,
  • Sala Chrztów lub Galowa – kiedyś w tej sali chrzczono nowych badaczy jaskiń i przewodników. Do 1967 roku był to ostatni punkt wycieczki, wyjście znajdowało się po prawej stronie. Z uwagi na częste wypełnianie się wodą odcinka trasy, lokalizację wyjścia zmieniono,
  • Sala Koronek – jaskiniowe pomieszczenie charakteryzujące się występowaniem dużą ilością nacieków rurkowych.

Dodatkowo na trasie całej wycieczki widać nacieki z fantazyjnymi nazwami, najciekawsze z nich to: Machający Miś, Głowa Słonia, Język Teściowej, Ślad Nogi Olbrzyma czy Kopa Siana.

Ruiny zamku Szádvár (Szádvár)

Jak dojechać i gdzie zaparkować

Zdążyliśmy przekonać się, że Park Narodowy Krasu Węgierskiego to nie tylko podziemny świat czyli jaskinie. To również mnóstwo pieszych szlaków turystycznych oraz tras rowerowych. Nas zainteresował szlak prowadzący na ruiny zamku Szadvar, więc zaraz po odwiedzeniu jaskini Baradla ruszyliśmy w stronę miejscowości Szögliget i dalej drogą przez wieś aż do jej końca. Z każdym metrem stan drogi się pogarsza, ale bez obaw. Skoro nam się udało dojechać tutaj samochodem z przyczepą to i w waszym przypadku powinno się udać. Na końcu drogi mieści się szlaban z zakazem dalszej jazdy oraz miejsce na kilka samochodów, a po lewej stronie Camping Salamander Haz.

Z parkingu należy iść jeszcze przez chwilę prosto by po chwili po prawej stronie zobaczyć początek naszego szlaku, oznaczonego symbolem na niebiesko.

początek szlaku
Charakterystyka szlaku

Według znaków wejście na ruiny zamku Szádvár zajmie nam 2,7 km i 70 minut. Rozmieszczenie szlaków pozwola na zatoczenie swego rodzaju „pętli”, zatem można wracać innym szlakiem. To ciekawa alternatywa pozwalająca na urozmaicenie wycieczki. Całość ma 3.7 km i zajmuje około 100 minut. Warto na wstępie podkreślić, że udajemy się na ruiny zamku, położonego na wzgórzu. To niedługo wycieczka górska o umiarkowanym stopniu trudności, przydadzą się jednak dobre buty, nakrycie głowy i butelka picia.

Szlak do zamku

Podążamy szlakiem przed siebie, mamy szczęście, że jest on zacieniony dzięki czemu w upalne dni przyjemniej się idzie. Na pierwszym rozwidleniu dalej podążamy w kierunku Szádvár, skręcamy w lewo, a na kolejnym rozwidleniu również w lewo. Przy trasie są rozmieszczone żółte tabliczki ścieżki dydaktycznej. W trakcie wędrówki oznaczenie z niebieskiego Ո zamienia się w czerwoną literę L.

Park Narodowy Krasu Węgierskiego -Ruiny zamku Szádvár (Szádvár)
Park Narodowy Krasu Węgierskiego - Ruiny zamku Szádvár (Szádvár)

W trakcie wycieczki mijamy porozrzucane, porośnięte mchem skały. Przypominają mi one jedną z bajek z dzieciństwa, a Wam? Park Narodowy Krasu Węgierskiego jest naprawdę wyjątkowy.

Zwiedzanie ruin zamku Szádvár

Niedługo potem dochodzimy do murów zamku. Po zobaczeniu ich od razu poczuliśmy chęć odkrycia całego zamku. Udaliśmy się dalej wytyczoną ścieżką, minęliśmy bramę zamku. Weszliśmy na teren dawnej fortecy i tym co przykuło naszą uwagę były długieeee schody wiodące na górę. Według mapy (zdjęcie poniżej) zaczęliśmy zwiedzanie od północnej części, następnie podążaliśmy schodami w stronę górnej części zamku. Tam się nieco pokręciliśmy, obeszliśmy dosłownie wszystkie mury jak na fanatyków fortyfikacji historycznych przystało.

plan zamku – źródło: https://www.szadvar.hu/polish/
wejście na teren zamku

To co nas najbardziej urzekło to panorama! Okoliczne, zielone wzniesienia robią niezapomniane wrażenie. Ciekawe jak wygląda ten krajobraz jesienią … Co do samego zwiedzania, pozostałości zamku znajdują się na górze, dlatego należy wejść tam schodami. Zresztą tak właśnie prowadzi szlak, który przebiega bezpośrednio przez teren zamku. Dodatkowym atutem jest mała popularność tego miejsca i brak opłat. Tutaj wszystko jest ogólnodostępne, bezpłatne, a co najważniejsze bez tłumów. W ciągu całej wycieczki spotkaliśmy łącznie 6 osób, zatem można sobie wszystko spokojnie pooglądać, zrobić zdjęcia, odpocząć, podumać …

Park Narodowy Krasu Węgierskiego - Ruiny zamku Szádvár (Szádvár)
Park Narodowy Krasu Węgierskiego
 - ruiny zamku Szádvár (Szádvár)
Historia zamku

Pierwsze wzmianki o zamku pochodzą z 1268 roku. Aczkolwiek data jego powstania to prawdopodobnie początek XIV wieku. Twierdza powstała na rozkaz króla kiedy to znajdująca się po drugiej stronie doliny warownia Óvár utraciła swe znaczenie. Zamek w czasie swej świetności przechodził z rąk do rąk, ale to rodzina Bebeków odegrała największą rolę w procesie powstawania budowli. Ostatnie prace budowlane miały miejsce w II połowie XVII wieku. Niedługo po tym na podstawie decyzji, która zapadła w Wiedniu, warownię zniszczono. Zamek popadał w coraz większą ruinę, a otaczający go zewsząd las sprawił, że popadł w zapomnienie. Do jego upadku przyczynił się również fakt, że te tereny znajdowały się w obszarze przygranicznym od 1920 roku. W 2006 roku za pośrednictwem internetu zawiązała się grupa zapaleńców chcących uratować ruiny twierdzy i takim oto sposobem możemy dzisiaj zwiedzać pozostałości zamku Szádvár.

Park Narodowy Krasu Węgierskiego -Ruiny zamku Szádvár (Szádvár)
Szlak z zamku na parking

W drodze powrotnej udajemy się już innym szlakiem. Zwiedzanie zamku zaczęliśmy od jego dolnej części, podążając schodami na górę. Natomiast kończymy w górnej części, i idziemy szlakiem czerwonym w dół. Na pierwszym rozwidleniu skręcamy w lewo, a po dojściu do drogi idziemy również w lewo. I takim oto sposobem po niedługim czasie wracamy z powrotem na parking.

Park Narodowy Krasu Węgierskiego to atrakcja, którą odwiedziliśmy podczas naszej 10-dniowej wycieczki po Słowacji i Węgrzech.

AUTOR: Julia (17 lat)

Podobał Wam się wpis? Co myślicie o tym miejscu? A może macie jakieś sugestie? Koniecznie dajcie znać w komentarzach, to dla nas bardzo ważne 😊